ANASUKA

ANASUKA-Gabungan perkataan Arab dan Melayu membawa makna 'saya suka'. Bersesuaian dengan tema blog,Saya cuba merakamkan gambar2 lama dan baru tentang peristiwa istimewa bersama keluarga, saudara mara dan sahabat2 dalam aktiviti riadah yang saya lakukan bila ada kelapangan. Terkadang tersasar juga ke bahasa paninian

Thursday, March 31, 2011

Pokok Tunjuk Langit

Pernah dengar nama pokok tunjuk langit tak?.
Semalam semasa bermain golf di Kelab Golf Kota Permai saya di beri penerangan oleh buggymate ttg pokok ini. Sepohon pokok ni ada dekat green lubang no 10.Pokoknya rendang dan tingginya lebih kurang 40 kaki. Sayang, saya tak bawa kamera dan terlupa nak snap guna handphone. Saya agak bertuah pokok ni sedang berbuah dan beberapa biji buahnya jatuh ketanah. Kulitnya keras dan punya 5 pangsa. Apabila masak ia jatuh dan pecah. Bertaburan isinya dan saya turut kutip beberapa 'helaian' isinya. Tengok gambar ni.



Ini adalah gambar bijian buah tunjuk langit yang saya ambek. Dalam sebiji buah tunjuk langit ada berpuluh 'helaian' bijian. Saya guna perkataan 'helaian' kerana ia ringan macam kertas. Dalam helaian ini ada bijian yang berwarna putih seperti di atas. Ia besar sikit dari isi kuaci. Rasanya ...pahittttt teramat sangat!!. Kesannya hebat...badan terasa ringan, kurang mengantuk dan tak penat.

Kagum dengan kesan buah ni membuat saya mencari info tentang pokok ini di internet. Ia adalah dari kumpulan species kayu balak Mahogany dan dikenali juga dengan sky fruit . Cara terbaik makan buah ini adalah makan fresh sama dengan makan kuaci. Kunyah dan telan. Video di bwh cerita ttg khasiat buah tunjuk langit ini. Cuba tengok kjp. Bukan nak promote cuma sekadar nak berkongsi.





Pokok ni rupanya ada di banyak tempat. Ini gambar pokok tunjuk langit di Kelab Golf Starfield di Pajam NS. Biasanya pokok tunjuk langit besar dan tinggi...tapi yang ni di trim dan di kawal tumbuhbesarnya. Namun , tetap berbuah lebat!

Subhanallah..Maha suci Allah yang menjadikan segala yang ada dan melata dibumi ini.

2 comments:

  1. http://herba.com.my/index.php?main_page=product_info&cPath=1_8&products_id=6


    tunjuk langit yang berkualiti

    ReplyDelete
  2. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30..dengan kos penghantaran rm5...cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    ReplyDelete